Pages

Thursday, March 29, 2012

ILMU VS KEBERKATAN

Bismillahirahmaanirahim..
Assalamualaikum w.b.t
Buat warga kampus saya doakan sentiasa dalam keadaan sihat dan keberkatanNYA. Minggu Ujian 1 @ test 1 bagi pelajar degree sedang, telah dan akan berlangsung, saya mengambil kesempatan ini mengucapkan selamat maju jaya. Kita doakan bersama-sama semoga dipermudahkan dalam menjawab soalan dan ikhlaskan niat kita terutamanya supaya segala ilmu yang kita terima & kongsi sentiasa dalam keredhaan & keberkatanNya.


Keberkatan? Bagaimana mendapatkan keberkatan dalam menuntut ilmu ?
Di kesempatan ini, saya ingin kongsikan beberapa metod mencari keberkatan dalam menimba ilmu.

Pertama : Ikhlaskan niat.
Ilmu dunia atau akhirat , ia adalah ilmu Allah s.w.t dan ikhlaskanlah niat dalam menuntutnya supaya ia bermanfaat dalam kehidupan kita.

Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud:”Sesiapa yang mempelajari ilmu yang boleh mendapatkan keredhaan Allah, sedangkan dia mempelajarinya kerana ingin mendapatkan habuan dunia, dia tidak akan dapat mencium bau syurga di hari akhirat kelak.”
Riwayat Abu Daud

Kedua : Jauhilah perkara maksiat @ elakkan daripada akhlak yang dikeji.

Ilmu adalah cahaya & akan mendekati orang melakukan akhlak terpuji.
Di sini saya ingin tekankan mengenai adab berikhtilat .Apa itu ikhtilat?
Dari sudut bahasa ikhtilat ialah mencampurkan atau mengaul sesuatu dan dari sudut syara' pencampuran lelaki dan perempuan pada sesuatu tempat dalam bentuk bersendirian atau berkumpulan.


Pergaulan antara lelaki dan perempuan hukumnya haram tetapi terkecuali dalam keadaan dharurat dan keperluan. Anda boleh semak bagaimana Syeikh Abd. Karim Zaidan dalam kitabnya `al-mufassat fi al-mar ah’ yang masyhur mengariskan keadaan yang terkecuali itu.
Oleh yang demikian ketika menuntut ilmu atau belajar berkumpulan jagalah ikhtilat, di samping itu jujur (tidak meniru ketika test @ final) supaya ilmu yang kita terima dan juga kehidupan kita penuh dengan keberkatan.

Sabda Rasulullah s.a.w:”Tidak ada seorangpun yang berada di dalam satu kaum yang mengetahui mereka melakukan kemaksiatan sedangkan ia berkuasa untuk mencegahnya maka Allah akan menurunkan azab kepada mereka sebelum mereka mati.”
Riwayat Abu Daud
Ketiga : Hormati ibubapa dan guru/pensyarah
Jagalah hubungan kiata dengan ibubapa dan juga pensyarah supaya Allah s.w.t juga akan menjaga hubungan kita denganNYA.

Sabda rasulullah s.a.w yang maksudnya: “ Redha Allah bergantung pada redha dua ibu bapa, dan murka Allah bergantung pada murka kedua-dua ibu bapa.”
  Riwayat al-Hakim
Keempat : Berusaha, berdoa & bertawakal kepada Allah s.w.t

Rasulullah s.a.w bersabda yang maksudnya: “Allah memberikan rahmat kepada seseorang yang berusaha mencari harta dengan jalan yang halal dan membelanjakannya dengan cara sederhana dan berhemat serta menabung kelebihannya untuk hari susah dan hajatnya.”
Riwayat Ibn an-Najjar
 

InsyaAllah, empat kaedah yang saya cuba kongsikan kepada anda semua yang kita sam-sama cuba berusaha mengamalkannya dan doakan ilmu yang kita perolehi ada keberkatanNYA.

يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ ءَامَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ
“Niscaya Allah akan meninggikan orang-orang yang beriman di antara kalian dan orang-orang yang diberi ilmu (agama) beberapa derajat.” (Al-Mujaadilah:11)

Wallahua'lam .

Nukilan: Pengerusi HELWANI sesi 2012/2013
Nur Amirah Najwa Bt Ghazali